Żywienie

Żywienie

czwartek, 20 sierpień 2015 10:12

Wywiad z P. Mileną Wargocka - intendentką Przedszkola - na temat produktów i składników oraz sposobów przygotowywania posiłków dla dzieci.

– Pani Mileno, jakich ziół używamy do przygotowywania posiłków?
– Lista ziół jest przedstawiona na stronie internetowej Przedszkola, ale dodam, że poszerzymy ją o świeże zioła, które wejdą do zestawu w tym roku: bazylia, mięta, tymianek, estragon, melisa. Oczywiście od zawsze używamy pietruszki i kopru.
– Jakie herbatki piją nasze dzieci?
– Zieloną, rooibos, herbaty owocowe, a dojdą jeszcze rumiankowa i wywaru z melisy.
– Jakie tłuszcze są uważne w kuchni Przedszkola ?
– Olej rzepakowy, z pestek winogron, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, słonecznikowy, z orzecha włoskiego.
– Jakie produkty typu bio zostały zawarte w ofercie przetargowej na rok 2014/15?
– Jajka - pakiet ekologiczny, soki owocowe nieklarowane, pakiet bio-baton musli, czarnuszka, groch zielony i żółty, soczewica: żółta, zielona, czerwona, brązowa, kasza orkiszowa, orzechy piniowe, pasztet pomidorowy z cieciorką, pasztet warzywny z soczewicą, zakwas na żurek w słoiku, sezam łuskany.
– Muszą dodać, że zrezygnowałyśmy z kisieli i budyniów z torebek. Gotujemy budyń same, kisiel również używając do niego owoców mrożonych lub świeżych.


Dziękuje za rozmowę - Lider KIK34

Jakich ziół używać zamiennie zamiast soli do określonych produktów kulinarnych?


wołowina - liść laurowy, majeranek, gałka muszkatołowa, cebula, pieprz, szałwia, tymianek
jagnięcina - curry, czosnek, rozmaryn, mięta
wieprzowina - czosnek, cebula, szałwia, pieprz, oregano
cielęcina - liść laurowy, curry, imbir, majeranek, oregano
drób - imbir,majeranek,oregano,papryka,rozmaryn,szałwia,estragon,tymianek
ryby - curry, koperek, gorczyca, sok z cytryny, majeranek, papryka, pieprz, tymianek


marchew - cynamon, goździki, majeranek, gałka muszkatołowa, rozmaryn, szałwia
fasola - imbir, majeranek, cebula, natka pietruszki, szałwia
ziemniaki - imbir, majeranek, cebula, papryka, szałwia, natka pietruszki
cukinia/kabaczek - goździki, curry, majeranek, gałka muszkatołowa, rozmaryn, szałwia
dynia- cynamon, imbir, gałka muszkatołowa, cebula
pomidor - bazylia, liść laurowy, koperek, majeranek, cebula, oregano, natka pietruszki, pieprz


Jak zwiększyć ilość warzyw i owoców w diecie dziecka?


• dodawaj warzywa i owoce do każdego posiłku
• przygotowuj atrakcyjne kolorystycznie potrawy
• podawaj na obiad dwa rodzaje warzyw9 surowe i gotowane (zasada żywienia w Przedszkolu)
• podawaj różnorodne warzywa i owoce- zachęcaj do poznawania smaków
• zamiast słodyczy niech dziecko przegryza obrane i pokrojone na talerzu owoce i warzywa
• korzystaj z sezonowych warzyw i owoców, zima stosuj mrożonki

opracowanie www.zachowajrownowage.pl

DLA RODZICÓW, DZIECI I PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA ORAZ INNYCH OSÓB

10 ZASAD PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA

W I zasadzie zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży zwraca się uwagę na urozmaicenie diety w produkty z różnych grup. Każda grupa produktów spożywczych jest źródłem innych cennych dla zdrowia składników odżywczych. Na przykład produkty mleczne dostarczają wapń i białko, ale nie zawierają witaminy C, którą zawierają m.in. owoce i warzywa. Dlatego należy spożywać produkty z różnych grup żywności wybierając z nich najbardziej wartościowe.
Zasada II - Przypomina o potrzebie codziennej aktywności fizycznej( najmniej 60 minut dziennie). Ruch wpływa na: kondycję, sprawność umysłową i sylwetkę człowieka.
Zasada III - Dotyczy spożywania produktów zbożowych. Co najmniej 5 porcji produktów zbożowych na dzień. Dają one energię, składniki mineralne, są bogate w błonnik regulujący pracę jelit. Z tej grupy należy wybierać produkty z grubego przemiału, bogate w witaminy z grupy B( tiaminy, ryboflawiny, niacyny, kwas foliowy) , a także są bogate w magnez, cynk. Oprócz pieczywa pełnoziarnistego poleca się także ryż brązowy, kaszę gryczaną , jęczmienną, razowe makarony.
Zasada IV - Dotyczy grupy mleko i produkty mleczne. Mleko i jego przetwory są najważniejszym źródłem wapnia w diecie, który jest niezbędny do budowy kości i zębów. Przetwory z tej grupy zawierają witaminy: A,D i B2, są źródłem białka. Dlatego powinno się pić: kefiry, maślankę, jogurty ( najlepiej naturalne, ewentualnie z owocami mrożonymi lub świeżymi). Spożywać sery twarogowe, żółte.
Zasada V - Dotyczy grupy: mięso, drób, ryby, jaja i nasiona strączkowe, orzechy. Produkty te są źródłem:wartościowego białka, składników mineralnych oraz witamin, a także kwasów omega3, witaminy D.
Zasada VI - Warzywa i owoce winny być spożywane 5 razy dziennie. Powinno się uwzględniać różne warzywa: zielone, pomarańczowe. Dietę należy wzbogacić w warzywa świeże, mrożone oraz suszone, ponieważ są głównym źródłem witamin. Witaminy C, E i karoteny maja działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe. Należy spożywać mniej soków owocowych, gdyż zawierają one cukry proste, których spożywanie powinno być ograniczone. W związku z tym należy pić więcej soków warzywnych niż owocowych.
Zasada VII - Dotyczy tłuszczy. Starajmy się ograniczyć spożycie: frytek, hamburgerów, pizzy, chipsów, ponieważ chłoną tłuszcz i zawierają go od 33 % do 48% powodując tycie.
Zasada VIII - Ograniczać słodycze do minimum, ponieważ zawierają puste kalorie i powodują przybieranie na wadze.
Zasada IX - Zalecane jest ograniczenie soli zastępując ją aromatycznymi ziołami. Starać się nie jeść produktów w puszkach, słonych paluszków, gotowych dań, gotowych sosów, gdyż zawierają one duże ilości soli, często tzw. glutaminiany.
Zasada X - W racjonalnym żywieniu dużą rolę odgrywa odpowiednia podaż płynów. Dzieci powinny pić około 6 szklanek wody, więcej podczas wysiłku fizycznego. Zalecane jest picie herbatek owocowych, ziołowych niesłodzonych, soków warzywnych i owocowo-warzywnych.
Opracowanie: Szwajcarsko Polski Program Współpracy (SPPW).

Ciekawe, a mało znane produkty

Właściwości zdrowotne i wartość odżywcza soczewicy

Soczewica zawiera dużo białka, które może być spożywane zamiennie z białkiem zwierzęcym. Jest także bardzo bogatym źródłem ważnego dla serca potasu i potrzebnego w ciąży kwasu foliowego. Jest źródłem taniny, która może chronić organizm przed nowotworem, spowolniając tempo podziału komórek nowotworowych. Istnieje kilka rodzajów soczewicy: żółta, zielona i czerwona, ale i tak najzdrowsze są kiełki soczewicy. W porównaniu z ugotowanymi nasionami zawierają więcej witamin oraz składników mineralnych. Soczewicę podawać najlepiej w połączeniu z produktami zbożowymi lub ziemiankami, gdyż wtedy uzupełniany jest skład aminokwasów, których soczewica nie zawiera, a posiada je białko zwierzęce.


Wartość energetyczna:
białko-116 kcal
tłuszc-9,02 g
weglowodany-20,13 g
błonnik-7,9 g


Witaminy:
c-1,5mg, tiamina-0,169 mg,ryboflawina-0,073 mg, niacyna-1,060 mg, kwas pantotenowy-0,157 mg, witamina B6-0,178 mg, kwas foliowy-181 mg, witaminaA-8UI, witaminaK-1,7 ug


Minerały:
wapń-19 mg
żelazo-3,33 mg
magnez-36 mg
fosfor-180 mg
Potas -369 mg
sód-2 mg
cynk-1,27 mg

Soczewica zapobiega nadciśnieniu, anemii, miażdżycy

W naszym przedszkolu serwujemy dzieciom posiłki z użyciem soczewicy żółtej, zielonej i czerwonej.


Źródło: poradnikzdrowie.pl

NASZE PRZEDSZKOLE
UŻYWA TYLKO NATURALNYCH PRZYPRAW!


• BAZYLIA,
• CZĄBER,
• ESTRAGON,
• GAŁKA MUSZKATOŁOWA,
• GOŹDZIKI,
• IMBIR MIELONY,
• KMINEK,
• LIŚĆ LAUROWY,
• ZIELE LUBCZYKU,
• OREGANO,
• PAPRYKA SŁODKA MIELONA,
• PIEPRZ CZARNY(W MAŁYCH ILOŚCIACH),
• PIEPRZ ZIOŁOWY,
• ROZMARYN,
• SÓL ZIOŁOWA,
• TYMIANEK,
• ZIELE ANGIELSKIE,
• ZIOŁA PROWANSALSKIE.


OPRÓCZ TEGO DO PRZYPRAWIANIA SURÓWEK UŻYWAMY OLIWY Z OLIWEK EXTRA VERGINE ORAZ OLEJU Z PESTEK WINOGRON.


JAK SKOMPONOWAĆ KOLACJĘ DZIECKA?


1. Sprawdźmy, jak wyglądało śniadanie w przedszkolu:

• Jeśli była zupa mleczna – nie dawajmy dziecku płatków na mleku ani Musli z jogurtem. Jeśli były tylko kanapki – zadbajmy o mleczny dodatek do kolacji, np. szklankę kakao albo jogurt naturalny z owocami. Jeśli zaś kanapki były z twarożkiem, z serkiem – zróbmy kolację mięsną, jajeczną lub z dodatkiem ryby.

2. WEŹMY „POD LUPĘ” PRZEDSZKOLNY OBIAD:

• Jeśli była zupa z makronem, a na drugie – ziemniaki , na kolację przygotujmy ryż, kaszę lub pieczywo. Jeśli zupa była pomidorowa – do kolacji podajmy inne warzywo, np. ogórek. Jeśli drugie danie było na słodko – kolacja niech będzie słona.

3. SPÓJRZMY NA JADŁOSPIS CAŁOŚCIOWO:

• Jeśli danego dnia nie pojawiła się ryba, warto ją zaproponować przy kolacji. Jeśli nie było świeżych owoców, podajmy surowe jabłko, winogrona lub cytrusy. Jeśli do posiłków podano napój słodki, np. kompot, do kolacji podajmy niesłodką herbatkę, lub wodę.


ZŁOTE ZASADY:

• kolacja może być na ciepło, a w okresie zwiększonej zapadalności na infekcje – nawet powinna,
• starajmy się szykować dziecku świeże posiłki,
• kolacja nie może być smażona (chyba, że bardzo delikatnie) ani ciężkostrawna,
• warto podać napar z melisy lub ciepłe mleko, aby dziecko łatwiej usnęło,
• kolacja powinna być okazją do spotkania rodziny przy stole, koniecznie bez telewizora.

985 Ostatnio zmieniany piątek, 21 sierpień 2015 09:33
Więcej w tej kategorii: Regulamin rekrutacji Cennik

Na skróty

Strona Główna

Shift + Alt + H

Szukanie

Shift + Alt + S

O przedszkolu

Shift + Alt + O

Aktualności

Shift + Alt + A

Galeria

Shift + Alt + G

Kontakt

Shift + Alt + K

Bip

Shift + Alt + X